Obracanie punktu ( w tym bryły w końcu bryła to zbiór połączonych punktów 😉 ) opiera się na pomnożeniu pozycji punktu którą przedstawiamy jako wektor przez macierz obrotu. Macierz obrotu dla każdej osi jest inna .
Dla osi X
![Rendered by QuickLaTeX.com \left[\begin{array}{ccc}1&0&0\\0&\cos{\alpha_x}&-\sin{\alpha_x}\\0&\sin{\alpha_x}&\cos{\alpha_x}\end{array}\right]](https://darkgl.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-2438d17af26fc9366984b2c26c40a132_l3.png)
Dla osi Y
![Rendered by QuickLaTeX.com \left[\begin{array}{ccc}\cos{\alpha_y}&0&\sin{\alpha_y}\\0&1&0\\-\sin{\alpha_y}&0&\cos{\alpha_y}\end{array}\right]](https://darkgl.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-4d1a816e07397a443b6ba9946992758a_l3.png)
Dla osi Z
![Rendered by QuickLaTeX.com \left[\begin{array}{ccc}\cos{\alpha_z}&-\sin{\alpha_z}&0\\\sin{\alpha_z}&\cos{\alpha_z}&0\\0&0&1\end{array}\right]](https://darkgl.pl/wp-content/ql-cache/quicklatex.com-012422fbd1ed5e85a3fe1ac92a94525c_l3.png)
Przykład chcemy obrócić punkt wokół osi Z o pewien kąt ![]()
![]()
![]()
![]()
Przedrostki n i r oznaczają odpowiednio new , old chodzi oczywiście o nową i starą pozycje
jeśli ktoś nie wie skąd się wzięło 3 równanie czyli
![]()
to powinno ono wyglądać
![]()
co skracamy właśnie do
![]()
Jeśli chcemy obrócić punkt w kilku osiach na raz to mnożymy macierze obrotu dla tych osi przez siebie macierz którą otrzymamy wykorzystujemy do obliczeń identycznych jak podałem wcześniej 😉